Thursday, December 21

reacţie

După scandalul cu Air Madrid din ultima săptămână, Blue Air trimite, în locul tradiţionalelor urări de Crăciun - acum înghesuite la sfârşitul unui mail piperat cu certificări şi instituţii "certificante" - un fel de scrisoare de "noi nu suntem aşa". Dau mai jos un scurt copy-paste.

Reamintim ca certificatul de operator aerian (AOC) a fost reinnoit in data de 05.12.2006. Tot in aceeasi perioada s-a efectuat un audit si de catre EASA, dat fiind faptul ca Romania este parte din aceasta asociatie, rezultatul fiind deasemenea pozitiv.
Cine este EASA? Ce-i aia AOC şi cine-l dă?

Cu toate ca in presa s-au vehiculat informatii conform carora companii precum Club Air si Air Madrid ar fi companii low-cost, va facem cunoscut faptul ca acestea nu au fost niciodata low-cost, Club Air operand zboruri charter regulate, iar Air Madrid zboruri in regim de curse regulate transatlantice, precum si zboruri in regim de curse regulate in Europa de Sud-Est.
"Noi nu suntem ca ei" ambalat în "aflaţi de la noi, în premieră, adevărul: aţi fost păcăliţi până acum" - exact ăsta este tonul.
Cu toate astea, la nivel de consumator ce sunt, îmi sună mult mai de încredere curse regulate transatlantice decât low cost.

Interesant ca iniţiativă. Probabil i-a atins şi pe ei tangenţial criza. Dar mi se pare exagerată bombardarea cu autorităţi aeriene şi teste şi pozitiv într-o încercare de a mă ameţi şi impresiona pe modelu "wow, acronime, trebuie să fie ceva serios". Să scriem cât mai mult, să dăm cât mai multe motive. Un mesaj de 2 rânduri transformat în pseudo comunicat de presă.

Textul întreg aici.

Later edit: a apărut între timp şi mail-ul "de Crăciun", numai de Crăciun.

3 comments:

Piticu said...

si tu te plimbi cu ei ? :)

Burner said...

Pai bine măi, şi tu când nu cunoşti ceva ce faci? Începi să te plangi că nu ai auzit de ăla, că nu ştii cu ce se mănâncă celălalt etc?! Gugăl iz ior frend, rimembăr? :) O luăm pe puncte:

1)AOC sau Air Operator Certificate este un certificat eliberat de autoritatea aeronautică a unei ţări, în cazul României de Autoritatea Aeronautică Civilă Română şi care îi dă posibilitatea operatorului aerian, în cazul de faţă Blue Air să ZBOARE în ţara respectivă. În funcţie de acordurile şi organizaţiile la care a aderat ţara respectivă, certificatul ala se acordă pe baza unor criterii internaţionale stabilite de JAR (Joint Aviations Regulations), JAA (Joint Aviation Authority) etc, care la rândul lor, respectă normele impuse de ICAO (International Civil Aviation Organization), care e tata lor, ca să zic asa.
2)EASA (European Aviation Safety Agency) e o agenţie europeană a cărei scop este creşterea siguranţei traficului aerian. Asta se realizează prin elaborarea de regulamente, standardizarea procedurilor, audierea companiilor aeriene în privinţa siguranţei aeronavelor şi o groază de alte lucruri.
3)Conceptul de low cost nu presupune în niciun caz siguranţă scăzută. Conceptul în sine nu presupune folosirea unor aeronave bătrâne, uzate moral şi fizic. Conceptul ăsta presupune doar lipsa sau reducerea serviciilor la bord oferite pasagerilor, folosirea unor aeroporturi secundare, unde taxele sunt mai mici (vezi Băneasa în Bucureşti sau Ciampino la Roma), personal mai eficient şi mai puţin şi eventual dotări mai slabe în ceea ce priveşte entertainment-ul la bord. Sigur, ăsta e conceptul. De la teorie la practică e cale lunga, e adevarat. Multe companii low cost au dat faliment, unele pentru ca nu le-au ieşit socotelile, altele pentru că zburau efectiv cu nişte sicrie, dar asta nu înseamnă că toate companiile low cost sunt aşa. Vezi Ryan Air, Easy Jet, Wizzair, Jet Blue şi multe altele.
4)Dacă Blue Air are AOC înnoit, a fost auditată de EASA şi după toate astea mai are încă voie să zboare în România şi în Europa, poţi fi sigură că sicrie nu au şi că respectă anumite standarde. Că în relaţiile cu pasagerii au unele deficienţe e altceva, până acum e bine că la capitolul siguranţă stau bine.

Mă rog, nu despre siguranţă era vorba, ci despre acronimele alea. Sper că te-ai mai lamurit. Dacă nu, gândeşte-te că nici nu pot să-ţi explic totul într-un amărât de comentariu, şi nici nu o să înţelegi cum functionează transportul aerian aşa de repede.

Până atunci... cer senin şi La mulţi ani!

marie said...

Multumesc pentru lamuriri :)insa (intotdeauna exista un 'insa'), problema mea nu era ca nu le inteleg.

Problema era cu folosirea unor astfel de acronime, pe care un om normal, fara interese in zona asta, nu le cunoaste, intr-un newsletter adresat tocmai acestui om normal. Si asa trebuie sa gandesti bine un text de newsletter ca sa stea cineva sa-l citeasca cand are o mare de mailuri in inbox. A folosi termeni 'de profesie' e usor suicidal. Asta vroiam sa spun. :)

Cat despre siguranta, ma refream la impactul pe care termenul de 'low cost' il poate avea cand nu cunosti detaliile scaderii costurilor.

Si zicea Ryanair ca vine in a doua jumatate a lui 2007, sa vezi atunci party!!!

@piticu: ma plimb incontinuu cu ei :). Si stai sa vezi cat o sa ma plimb acum ca o sa scada taxele odata cu aderarea. Am fost in primul zbor ever BlueAir din spania spre ro, 56E dus-intors, taxe incluse. Sunt mega fan. Repet: comentariul era strict la adresa demersului de comunicare.